torsdag 24 februari 2011

Gruppträff 3

Gruppträffen hade vi i tisdags och det är alltid lika kul. Som vanligt tränar jag och Malin ihop innan träffen och våra kompanjoner i gruppen tränar efter pga jobbtider etc. Det är så himla kul att träffas på mötena allihop....tiden går bara på tok för snabbt. Jag tar med mig kameran nästa gång så hela gänget får hamna på bild:). Jag började även prata om (äckelvarning) tarmsköljning, att min ena syrra testat det och att jag gärna vill prova det. Så det verkar som att jag iallafall med mig Lena och förhoppningsvis Malin. Jag tror verkligen det kan göra susen för kroppen!

Gruppmötets ämne (i en salig röra, men jag vill få med det mesta):
Det togs upp om måltidsordningen, att vi ska äta 4 ggr/dag bestående av frukost, lunch, mellis och middag. Varför man ska äta regelbundet: Sötsuget, hål i tänderna, hålla blodsockret på jämn nivå, att man inte ska överäta vid extrem hunger etc. Det kan även upplevas som knepigt att äta enligt handfast som är modellen Intrim använder sig av, anledningen är att man ska få i sig olika proteiner (som är av bra sort) och även olika bär etc för innehållets skull. När vi väl börjar äta vanlig mat ska måltidsersättningarna undvikas, kan dock användas i undantagsfall. Vid viktminksning är rekomendationen att äta max 5 frukter per dag (varje knytnäve grönt = ca 50 kcal). Det kom upp diskussion om undantagsdag och dessa är inte aktuellt på länge känns det som:)...typ när man varit vitkstabil en period. På en skala mellan 1-5 i hunger/mättnadskänsla så ska vi ligga på 3, då mår kroppen som bäst. Under tiden vi äter handfast minus (under viktminskningen) så ska vi inte äta kolhydrater dock finns undantag för fiberhavregryn samt Wasa sport. När vi har ca 2 kg kvar till målvikt så är det dags för upptrappning (vi får ej hamna under BMI 22). Om vi får "secund meal effect", alltså när vi blir hungriga en timme efter vårt mål så är måltiden troligen dåligt sammansatt...oftast händer detta vid intag av snabbmat. Vikten av en BRA frukost lyftes upp, att denna gör dagen! Sedan pratade vi om upptrappningen, bl a att det är vanligt att stå still i vikt de första två veckorna och att det är normalt även med 1-2 kg viktuppgång. Har man gått upp mer så har det gått för fort. Upptrappningen ska vara långsam så vi vänjer oss.


Upptrappningschema:
Vecka 1: Tre måltidsersättning samt 1 handfast minus i form av fisk eller kyckling (ej ägg & kött), samt lättsmälta grönsaker som tex kokt broccoli är bra.
Vecka 2: Två måltidsersättningar samt två lagade mål enligt handfast minus, dem utbytta målen ska vara frukost och lunch eller middag.
Vecka 3: (om jag minns rätt) ska man byta ut ytterligare en måltidsersättning till en lagad måltid.
Vecka 4: Man börjar äta enligt den matsedel som passar utifrån sitt mål (varierat, handfast minus eller handfast).

MINA RESULTAT:

Vägning 110222 (vecka 8)



Sammanställning för 8 veckor:
Vikt:
-12,2kg med itrim (totalt 23 kg)
BMI: Från 30.2 till 26.0 (startade med ett BMI nov -09 på 33,9)
Energibehov: Från 1673 till 1556 kcal per dag (i vila)
Fett: Från 38kg (43.1%) till 27,3kg (35,9 %) = -10,7kg
Muskler etc: Från 50.2kg till 48,7kg = -1,5kg
Vätska etc: Från 36.8kg till 35,7kg = -1,1kg

Mina mål:
BMI: 21.9
Fettmassa: 16.7kg
Målvikt: 64kg

Om 2 kilo räknas jag som normalviktig i BMI!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar